Valborg och kunglig födelsedag

Hans Majestät konung Carl XVI Gustaf fyller idag 65 år. Om konungen vore en vanlig medborgare skulle han kunnat välja att bli så kallad ”folkpensionär” i och med detta, men det är ytterst få monarkier i världen där regenten väljer att abdikera, om man inte tvingas till det. På rak arm kan jag bara komma på en monarki i Europa där man haft den modellen under 1900-talet, Holland. Det intressanta med dagens opinionsundersökning angående stödet för vårt rådande statsskick, var att frågan inte handlade om monarki eller republik? Utan huruvida konungen skulle sitta kvar, eller träda tillbaka? Till förmån för kronprinsessan. Jag tror att de som vill ha en ny person på tronen nu, och som Sveriges statschef, inte är införstådda med våra kungliga och maktpolitiska traditioner på denna post. Förutsatt att det inte handlar om någon statsomvälvning, sitter regenten från sitt trontillträde till dess han eller hon går ur tiden. Om en svensk monark av hälsoskäl skulle behöva stöd för att utföra sina arbetsuppgifter, hämtar man detta stöd från sin efterträdare. Och så vitt jag kan bedöma finns i första hand kronprinsessparet redo att bispringa kung och drottning när så behövs. Personligen tycker jag att Hans Majestät kung Carl XVI Gustaf verkar vara vid god vigör för sin ålder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0