Skivproducenter - ett släkte för sig...

Nu får jag väl hela musikvärlden på mig, men jag kan inte låta bli. Skivproducenten Phil Spectors dispyter med the Beatles (framför allt Sir Paul McCartney) kring musiktejperna som blev Beatles sista officiella album, under deras livstid känner vi till och också vad Spector anser om det hela. Upprinnelsen till detta inlägg började med att jag hörde en ganska bra version med Billy Swan av Buddy Hollys rockiga ballad "You´re the one". Det vill säga jag fick lyssna några gånger på mr Swan innan myntet trillade ner. Letade så fram Buddy Holly på Spotify och fick ett antal träffar som jag började lyssna på. Det första som slog mig var att Buddys sång lät oväntat fräsch för att vara minst 52 år gammal - tagningen alltså. Buddy Holly omkom som bekant tragiskt i en flygolycka 1959. Men okey det kan man väl kanske piffa upp med dagens digitala teknik. Däremot höll jag på att trilla av stolen när de smöriga stråkarna kom in. Dem var nog inte tänkta från början. Började så gå från version till version tills jag hittade två som mycket möjligt kan vara utgivna under Buddys levnad, eller i alla fall av folk som kände till hans intentioner. med gitarr "hand-byx-trumma" osv. Jag utger mig inte för att vara någon expert på mr Holly men den sistnämnda sättning känns mer likt honom.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0