I fara, trots säkerhetsselar...

Efter lunchen behöver man ju ibland gå på toaletten. I dag skulle den ”MAS” som för kanske tio-femton års sedan ojade sig över hur jag hängde ”armkrok” i takliften sett mig. På den tiden hängde jag i en arm i taklyften, sagde myndighetsperson höll på att ”skita på sig”, när han för sin inre syn drog de yttersta konsekvenserna av en olycka till sin spets. Den gången tog han det strängaste löfte av mig att jag använde den dåtida liftkonstruktionen på eget ansvar. I dag är jag gammal? Och förståndig? Använder ett par mycket smarta lyftselar och ändå har jag väl inte varit så nära att rasa i golvet, som den gången för över tjugo år sedan, när toalettsitsen brakade ihop under dusch och jag rasade i golvet halkande på toalettens sittring och i golvet. Inte nog med det den gången, fotskrället fastnade i vattenledningsrören och stukade mig.

Dessa minnen väcktes till liv av måndagens toalettincident, när både jag och min assistent kanske var lite okoncentrerade på vad vi egentligen skulle göra. Vi hade dragit ner mina byxor och assistent drar mig framåt – ur rullstolens formsits. Med mig hängande i luften kommer jag och assisten uppenbarligen samtidigt på ”Javisst ja, kalsongerna!”. Mentalt kopplar jag om för att först åter bli placerade i rullstolen, lite omdisponeringar av lyfthjälpmedlen för att sedan få av de underplagg vi missat i första omgången. Men trots att befinner oss i närkontakt blir det uppenbarligen en miss i kommunikationen. Assistenten tror sig kunna dra ner kalsingarna med mig fortfarande hängande i selarna. Jag känner bara hur liften sänks, selarna slaknar, men vänta jag befinner mig ju inte i positionen ovanför sittbrunnen. Istället hissas jag nästan för bi den och ner mot golvet. Innan assistenten stannar liften. Vänder uppåt och får in mig i rullstolens sittbrunn, puh faran är över och allting fortsätter enligt gängse rutiner. Allting slutar lyckligt.

”MAS” står i detta sammanhang för ”Medicinskt Ansvarige Sjuksköterska”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0