Jag blir både trött och arg...

Jag blir både trött och arg… När man i tv, radio och tiningars hälsoprogram, spalter: ser, hör och läser råden i samband med sömnlöshet samt sömnproblematik. I sängen ska man bara sova, och möjligen någonting mer (hi, hi). Jag förstår nog vad det där ”någonting mer” är, så trevligt för er… Men det är inte min poäng i detta inlägg. Min irritation vänder sig mot det generella rådet att inte ligga och vända sig i sängen, utan stiga upp eftersom sömnforskarna anser det lönlöst att ligga kvar. Snälla sömnforskare och journalister, fortsätt gärna med det rådet, men nyansera er. Den nyansering undertecknad efterlyser lyder ungefär:

-        Om man har möjlighet så stig upp ur sängen…

Vi är nämligen många handikappade, äldre kanske dementa som av en rad individuella orsaker inte kan följa detta generella råd. Och som sagt jag vet att jag kanske upprepar mig nu, men det vore intressant med lite nyansering i denna debatt…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0