Ett säkerhetstänkande...

Igår berättade jag om mina utprovningsupplevelser på CFH och igår får både utprovning transporter osv. anses som helt okey! Under justeringen av rullstolen upptäcktes emellertid att det just då inte fanns några lämpliga handtag att sätta på den nu aktuella permobilen. Handtagens funktion skulle främst vara för assistent - eller annan person - att kunna hålla emot i alltför branta backar, skjuta på och hjälpa till med lite styrning av fordonen vid behov. Behovet av handtag/hållare av något slag, visade sig fortare än vad både jag och mina assistenter hade annat. Utanför porten till den fastighet där jag bor har årstidens väderlek medfört att det bildats större och mindre isvalar som ställ till det vid i och urlastning ur t.ex. färdtjänst. Igår fick jag och min assistent problem med dessa vallar. Problemet förvärrades av att tjänstgörande assistent inte hade något bra - och naturligt ställe - att tag i permobilen, för att hjälpa mig att parera de krängningar som uppstod när befintliga isvalar skulle bemästras. Allting slutade lyckligt den här gången, men jag kunde också ha stått på näsan. Nu skakar kanske läsaren på huvudet åt den dåliga snöröjningen i staden. Ja, den bidrog naturligtvis den här gången, men det är för enkelt att bara klaga på den, för min poäng är att nästa gång kan det handla om en annan typ av trafikhinder. Som barnvagns/rullstolsanvändare sedan snart 52 år och nyttjare av elrullstol/Permobil sedan snart 38 år menar jag. En elrullstol - oavsett märke och tillverkare - behöver vara utrustad med någon typ av körhandtag, så att medföljande vän/serviceperson har en chans att gripa in på ett vettigt sätt om trafiksituationen håller på att gå fullständigt åt pipsvängen... Och dessa mina synpunkter och krav riktade mot rullstolsindustrin handlar inte om inkompetenta rullstolsåkare/förare eller att våra assistenter skulle vara oförberedda på hastigt uppkomna "trafiksituationer" som kräver deras uppmärksamhet och kompetens, utan just det faktum att rullstolen - i mitt fall Peromnilen - inte är lämpligt utrustad för den aktuella situationen...

Kommentarer
Postat av: Marcusingelin

Really great site man!!

2011-11-03 @ 11:41:42
URL: http://marcusingelin.blogfeaturing.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0