Anpassa folktandvården - för båda parter...

Som handikappad med speciella behov även när det gäller munhygien, går jag oftare till tandvården – framförallt till tandhygienisten – och det är väl bra i och för sig. Men när jag – som sitter kvar i min elrullstol under behandlingen – kommer, blir det vissa problem vare sig man går till tandhygienisten eller tandläkaren. Nu vill jag genast poängtera att jag och den behandlande personalen, löser uppkomna problem i gott samförstånd. Men bara vetskapen om att det finns visa praktiska problem har fått mig att börja fundera. Jag har inget statistiskt underlag på hur många rullstolsberoende personer Folktandvården i Örebro tar emot, men ett sätt att förenkla för alla parter vore, att när tillfälle ges: Bygga upp ett behandlingsrum – som kan användas av både tandläkare och tandhygienister där man installerat nödvändig apparatur stolar och andra hjälpmedel som personalen behöver. Men - och här kommer min idés kärna – i stället för en tandläkarstol. Installerar man en ”serviceplatta” som på bilverkstäder, bilprovningen – eller för den delen – landstingets verkstäder för rullstolar och liknande. Då kan rullstolen köras upp på plattan, varpå plattan justeras till lämplig höjd för behandlaren. Bättre arbetsställning för behandlaren, medför både en bättre och effektivare behandling och ”behagligare” ? besök för patienten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0