Hur kan vi hjälpa medborgarna i förtryckarregimer?

Nu är jag inne på ett mycket känsligt ämne. Ett ämne som förmodligen har fler aspekter än vad en enskild världsmedborgare kan greppa. Författaren till detta inlägg använder inte begreppet "världsmedborgare" för att försöka vara för mer. Alla på denna jord är medborgare i världen. Videoklippet från min brorson med denna superhit, fick mina små hjärnceller att börja snurra. Jag är absolut för fredliga metoder så långt detta överhuvudtaget är möjligt och hoppas för allas skull man verkligen lyckas undvika ett nytt Irak.... men samtidigt vad ska man göra? Finns det tillräckt tydliga och väl fungerande alternativ till de härskare som nästan faller på löpande band? Är dessa oppositionsgrupper så tydliga och väl fungerande att världssamfundet –EU, NATO eller FN kan och vägar gå in och stödja dem? Då kanske USA;s strategi från andra världskriget vore värd att pröva. ”Lend-Lease Act” USA producerade vapen åt Storbritannien, som gjorde att Storbritannien kunde fortsätta kriget mot nazityskland. Vilket förde tvånget för USA att gå med i Andra Världskriget fördröjdes. Sen kom ”Pearl Harbor”, jag vet. Det var bara en framkastad idé att producera vapen som en stark motståndsgrupp får köpa/hyra men bemanna dem med egna motståndsmän. Sanktioner är väl ”billigast” för ”givarna” men, frågan är vilken strategi som sparar flest människoliv. En kortare vapeninsats eller långsamt verkande ekonomiska sanktioner?


We Are the World - Lionel Richie, Tina Turner, Michael Jackson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0