Tidsinställd reform

Innevarande helg innebär inte bara debatt och nystart för det socialdemokratiska partiet. Innevarande helg innebär också att det är dags för den återkommande debatten om tiden och denna debatt känner inga partipolitiska gränser. Jag syftar naturligtvis på att det är hög tid för tidsomställning, från vintertid till sommartid. ”Och hur är det nu? Ska man ställa fram klockan eller ska man ställa tillbaka?” En av livets eviga frågor. Det finns nog nästan lika många minnesregler för denna återkommande tidsomställning som det finns medmänniskor som berörs. Jag tänker begränsa mig till fyra tips eller minnesregler, men låt oss börja med att konstatera fakta: På våren ändras klockan från t.ex. 2 till 3 natten mellan lördag och söndag, för att på hösten ändras tillbaka från 3 till 2. Syftet lär vara att få fler timmar med ljus på sommarhalvåret. Och nu till minnesreglerna: ”Vi förlorar en timme sömn på våren, för att få igen den på hösten.[1]”Man ställer fram utemöblerna på våren och man ställer tillbaka utemöblerna på hösten.[2]” ”Man tittar på nyhetssändningarna kvällen innan[3]”. SVT brukar i alla fall ha en liten påminnelse om tidsomställningen. Och till sist det allra enklaste ”Ring ’Fröken ur[4]” om du är osäker.

 

Personligen tycker jag detta med tidsomställningen är helt onödigt. Det för bara med sig en massa besvär med omställning av klockor – det finns faktiskt klockor som inte ställer om sig själv. Och en kollektiv ”baksmälla” av trötthet som åtminstone jag inte bett statsmakterna eller EU om…



[1] Enl. min käre bror.

[2] Enl. Jonas Hallberg i radioprogrammet ”Spanarna”.

[3] Min egen.

[4] Min egen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0