USA:s "Kungliga familj"

Har nu sett den senaste miniserien ”The Kennedys” om familjen Kennedy, denna släkt som bidragit med ett ganska stort antal personer som på olika sätt bidragit till USA:s politiska liv under 1900-talet. Trots att jag bara var drygt fyra år den gången i november 1963 – När John F. Mördades i Dallas; är jag en beundrare av denna familj. Om nu historieskrivningen stämmer har det ju med åren kommit fram en hel del mindre smickrande detaljer om denna amerikanska ”drömfamilj”. Samtidigt får man inte glömma att de minsann bokstavligt talat har bidragit med blod, svett och tårar. Serien ”The Kennedys” var väl rätt hyfsad, även om den fjärde och sista delen blev lite väl rappsodisk. Och även om filmmakarna fick in både det ena och det andra under seriens gång, tycker jag att de hängde upp lite väl mycket runt just John. Jag förstår att det är stort att ha varit president i en av de s.k. ”Supermakterna”, och att den vinkeln på familjen och det världspolitiska lockar dramaturger, men det har gjort så många dokumentärer och dramatiseringar om John F och hans tid. I USA:s över tvåhundraåriga historia, borde det finnas fler intressanta politiska personligheter att ta sig ann. Mitt minus vad det gäller det just sedda dramat är att det blev för mycket av president Kennedy och förhållandevis lite om vad de andra åstadkom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0