Frustrerad på dessa "älskade" datorer....

Och detta sägs av en man vars fästmö är "dataexpert". Virusskydd som håller på att lägga av, men det är väl inte så farligt, för det klar säkert Annica med två välmålade naglar. Vi får nog fart på båda datorerna så småningom! Nej det som retar mig mest är att datorna får stya oss vanliga medborgare allt mer... Jag har sedan ungdomen på 1960- 70-talet läst mycket med öronen; vilket jag fortfarande gör. Sedan kanske tio år tillbaka finns det ett mp-3 system som heter "Daisy" och som utvecklats för personer med olika funktionshinder som gör sig påminnt i samband med läsning. Grundtanken är mycket smart. De flesta vet att det idag finns ljudböcker ute i den reguljära bokhandeln. Böcker som tidigare lästes in på kassettband, ges idag ut på vanliga cd-skivor. Varje inspelad skiva innehåller mellan 50 till 70 minuter uppläst text från den vanliga boken. Antalet cd:s i en cd-bok varierar högst vesentligt beroende på bokens tjocklek som i det här fallet blir lika med bokens längd i uppspelat skick. Vid sidan av denna "vanliga" cd typ finns daisy-skivan som komprimerar det inspelade ljudet till 1 enda skiva, men som för full funktionalitet kräver en s.k. daisy-spelare, som tillåter lässare att "hoppa omkring" i ljudboken - göra bokmärken och annat - ungefär som i en textbok. Så här lågt är tekniken väldigt trevlig och bra, men på senare tid har det tillkommit ett alternativ - som i alla fall för mig ställer till det. Nu kan man som lånare av talvöcker ladda ner böcker från bibliotek över nätet. Jag vet allt låter väldigt optemistiskt och bra i teorin, det är möjligt att det är väldigt bra i praktiken också, men tros att jag anser mig normalkunnig när det gäller tekniken får jag - trots min kära Annica inte riktigt ihop det. Får väl ta med mig henne eller en assistent till biblioteket och diskutera några runder igen. Nu vill jag inte skälla på diasy-tekniken - även om det är den som just nu gör mig förargad. Jag tycker rent allmänt det är lite lustigt med vårt teknikinriktande samhälle. När experterna - eller de som fått gå ordentliga kurser - håller på ser allt så lätt ut, men när vi vanliga "Svenssons" kommer hem och ska försöka upprepa de instruktioner vi tror oss fått, går de inte alls lika bra....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0