Pelle Spurts sportkrönika 20111106: Oroar mig för utvecklingen inom hockeyn!

Ishockey är en av mina favoritsport att följa på tv. Tv-teamen runt matcherna har blivit så proffsiga med åren. Eftersom jag är stillsittande tror jag också ”fartens tjusning” i spelet fångar mig, men jag tycker tendensen med den ökade skadefrekvensen på grund av ökat tempo och intensitet är ytterst beklaglig. Att riskera sin allmänna hälsa på en hockeyrink, ska tillhöra undantagen. Jag tycker det är bra att man utvecklar skyddsutrustning osv. så mycket som möjligt. Det finns dock en baksida med detta: nämligen att spelarna invaggas i en tro att ju bättre skydd, desto hårdare spel kan vi tillåtta! Detta tror jag är att invagga hela sporten i en falsk trygghet. Man hör också kommentatorerna hälsa den mer tillåtande attityden mot tufft spel med glädje. Ja, jag vet att herrar och damer kommentatorer kommer att säga att ni är för tufft spel – men inte över gränsen. Det är dit jag också vill komma. Jag är så gammal att jag minns hur målvakten Leif ”Honken” Holmqvist till en början knorrade när han tvingades bära ansiktsmask, nu tillhör hjälm och visir för hockeymålvakter standardutrustningen.

Som glad tv-tittare har jag några tankar hur man skulle kunna minska skadorna och ”våldet”. För det första: Pojk- och ungdomshockeyn – liksom tjej och damhockeyn har ju krav på en mer utökad skyddsutrustning, bejaka detta utrustningstänkande på herrsidan också. För det andra – om det inte redan görs – premiera skridskoåkning, puck-  och klubbteknik före tacklingsskicklighet. Till sist tror jag man måste se över regelverket angående farliga tacklingar och straffen för dessa förseelser.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0