En svår nöt att knäcka?

Det kan vara jag som är dåligt informerad. Men finns det några bra upparbetade rutiner för oss rullstols/permobilberoende personer, vid akut sjukdom? Tänk er följande scenario. Jag blir akut sjuk och behöver vård, vad gör jag då? Jo, jag själv eller personer i min närhet ringer 112 för ambulans. Så långt är allting bra. När jag väl kommit under läkarvård – eller motsvarande – och börjar bli så pigg att de vårdansvariga tycker det är dags för mig att ”kliva ur sängen”, kommer nästa problem. Eftersom jag åkte ambulans till sjukhuset har jag inte min permobil med mig. Finns det några utarbetade regler och rutiner mellan landsting och den aktuella kommunens färdtjänst – eller annan godstransportör – hur man vid behov kan få hjälp att transporter sin rullstol, elrullstol/permobil till aktuell vårdavdelning? Eller är det helt upp till den enskilde patienten och dess kontaktnät?


Kommentarer
Postat av: Per-Johan Ingberg

Har fått reaktioner på detta inlägg när det kom ut på facebook, men jag håller absolut inte med om att det inte är en befogad fråga huruvida man skulle kunna begära lite service i den uppkomna situationen. Därför kommer det ett nytt inlägg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0