Invecklade turer om boendekostnad.

Jag påstår inte att S-ledaren har gjort fel för det kan jag inte bedöma, däremot känns det på den rapportering som kommit via media som om regelverket för riksdagens ledamöter behöver få sig en ordentlig revision så att det följer med sin tid. Vad jag tänker på är boendet för riksdagsledamoten i vår huvudstad, under pågående riksdag. Riksdagsledamöter som ej kommer från Stockholm har – i alla fall tidigare – haft övernattningsmöjlighet i – eller i nära anslutning – till sitt tjänsterum. Får man företroende som riksdagsledamot under en lång följd av år, så förstår jag fuller väl om man inte vill bo i sitt tjänsterum dygnet runt, året om. Som väljare tycker jag också detta borde vara ganska naturligt får de delar av riksdagshusets förvaltning som administrerar utbetalning av ersättning för ledamöternas boendekostnader. Så vitt mig är bekant är det inte ovanligt att ledamöterna efter en tid skaffar andra typer av övernattningslägenheter i andra delar av Stockholm, kanske t.o.m. egna bostäder om man rotar sig på den nya orten. Med detta följer helt naturligt att ens livspartner och eventuell familj också kommer till stan, eller att det bildas nya familjekonstellationer. Vart jag då vill komma med detta inlägg är att det inte borde vara något nytt om riksdagsledamoten hon eller han under sin tid som folkvald utkvitterar arvode plus boendekostnad, i linje med liknande uppdrag eller yrken. För vilken syn man än har på uppdraget som folkvald riksdagsledamot, är det väl sedan mitten av 1900-talet en heltidssysselsättning...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0