Prisad brorson:

Prisceremonin

 

 

Söndagen den 22 april 2012 var det konsert i Conventum, Örebro. Huvudattraktionen för den vanlige besökaren var ”Vinden susa uti skogarna”. Trombonisten och kompositören Nils Landgren möte Bohus Big Band och WermlandsOperas Orkester. Stort blås och klassisk orkester under ledning av Magnus Lindgren – en av den nutida svenska jazzens hetaste musiker. I denna konstellation framfördes örhängen ur både jazz- och folkviseskatten.

För undertecknad var det dock stipendiaten Arvid Ingberg och hans band ”Arvid Ingberg Kvartett” som var kvälls höjdpunkt! Jag erkänner det utan omsvep, jag är jävig - det avslöjar redan rubriken på detta inlägg.

Arvid Ingberg i full aktion.

Arvid Ingberg från Örebro har tilldelats 2012 års ”Nils Landgren-stipendium”.


Nils Landgren och Arvid Ingberg i härligt samspel.

Så här skriver Nerikes Allehanda: ”Som 15-åring bildade Örebrobördige trombonisten Arvid Ingberg sin första jazzkvartett. Han skrev och arrangerade redan då sin egen musik. Efter studier på Risbergska skolans estetprogram och ett år på Skurups folkhögskola landade han i höstas på KMH. Där fann han nya medmusikanter till sin kvartett – som därmed fick ett lite tuffare sound. – Tidigare har jag alltid haft med en kontrabas, men nu värvade jag Oskar Alex som spelar elbas. Det har bidragit till att musiken fått ett tydligare beat, även om jazzinfluenserna naturligtvis finns kvar. En viktig inspirationskälla är Roy Hargrove. Övriga medlemmar i kvartetten är Ludwig Lindell, piano, och Hannes Sigfridsson, trummor. …” ”…För Arvid Ingberg betyder stipendiet välkommen uppmuntran och ekonomiskt stöd. – Som ung oetablerad musiker får man ofta spela gratis eller för lite gage för att göra pr för sig själv. Sådana här bidrag gör att jag får bättre möjligheter att nå ut med min musik, säger Arvid Ingberg.”

Bild 1, 2 och 3. Fotograf Sven Nilsson. Per-Johan Ingbergs album april 2012. Bild 4. Per-Johan Ingbergs album, april 2012. Hämtad från Arvid Ingbergs bilder. (facebook).

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0