Kultur på undantag?

Man brukar tala om att ”Kulturen är satt på undantag”. Denna typ av kulturpolitisk diskussion är i och för sig ofta sann i ekonomiskt kärva tider, men så här i början av det nya året gjorde jag mig skyldig till en fadäs i mina servicerutiner och detta beroende på mitt kulturintresse. Med tanke på min livssituation har jag ett s.k. trygghetslarm kopplat till min kommun för att kunna kalla på hjälp i en nödsituation. Larmanordning tickar och går av sig själv, men jag som användare bör larma ibland för att både jag och kommunens servicepersonal ska veta att det funkar. Borde gjort denna koll igår, men tappade helt bort det eftersom det var så intressanta kulturprogram på tv. Dels ett samtal om teater och dess villkor mellan Lars Forsell, Yngve Gamlin, Hans Alfredsson, Tommy Berggren, Gösta Ekman och Lena Nyman, i "Det handlar om teater" (tv-program från 1972). Dels ”Tio-i-topp 50 år” om Sveriges Radios klassiska och kultförklarade topplisteprogram över aktuell popmusik en gång när det begav sig på 1960- 70-talet. Men lugn ni som månar om mitt välbefinnande. Jag har reparerat ”skadan” och allting fungerar som det ska. Ville bara illustrera att det fortfarande existerar tillfällen när kulturen kommer först…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0