Tidsmaskinen...

Pelle

Ligger här och för ett ”tvåfrontskrig” med mig själv och omständigheterna. Om det är en mänsklig styrka eller svaghet kan väl alltid diskuteras. Den naturliga nyfikenheten är en av de starkaste drivkrafterna i den ständigt pågående förändringsprocessen. En av de stora skillnaderna mellan människan och andra arter är ju vår förmåga till logiskt tänkande i flera led i detta ligger också förmågan att i stor utsträckning kunna göra konsekvensanalyser av olika möjliga handlingsalternativ. Detta har fört mänskligheten till den punkt där vi är idag, på gott och ont.

 

Många utmaningar kvarstår en av de saker vi hittills inte lyckats tämja är tiden. I alla tider har väl mänskan drömt om det jag drömmer om just nu: Att kunna ta mig tillbaks i tiden för att kunna rätta till det som jag just nu i min situation tycker känns fel eller tokigt. Oavsett om man önskar denna tidsresa på ett individuellt plan – som i mitt fall – eller mer generellt ”för hela jordens invånare”, gör man framförallt en stor logisk kullerbytta. Vi/jag vill göra denna tidsresa under en förutsättning: att man får ta med sig den kunskap man förvärvat sedan punkt X tills idag och då står variabeln ”X” för det vi/jag ligger här och vill förända. Får man inte ta med sig denna ”nya” kunskap är det nog ingen idé att resa tillbaka, för då är risken/möjligheten stor att man gör samma val på nytt, med nu kända konsekvenser.

 

Återgår jag nu till mig själv: det jag just nu skulle vilja ändra på är min sneda kropp och skolios, något som jag och den fysiopersonal jag har kontakt med verkligen jobbar på. Både de och jag försöker verkligen komma på smarta och vettiga lösningar på det som måste rättas till idag. Kunde vi – utan hänsyn till tid och rum – sätta oss i ”vår” tidskapsel och ta oss tillbaka till X – med den kunskap vi har idag – skulle det säkert både finnas motivation och resurser för att lösa önskade problem som vi då visste skulle finnas nu…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0