Fortsatt bra Tre Kronor!

Holger Pelle

Andra matchen för Sveriges Tre Kroner i VM-hockeyn 2012. Tjeckien-Sverige. Matcher som jag alltid finner nervösa, men Sverige började även match nummer 2 fantastiskt bra. 0-1, period nummer 1, efter bara några minuter. 0-2, inom någon minut in i period nummer 2. Kommentatorerna diskuterade i periodpaus 2 hur tidigt in i period tre som Sverige kunde förväntas göra 0-3? Men ett lite tveksamt målvaktsingripande från Victor Fasth gjorde hux-flux ställning 2-1. Då blev det lite stressigt igen. För Tjeckoslovakien och Tjeckien är ju kända för att kunna ta in tighta underlägen, men då gjorde Tre Kronor 1-3 och sedan blev det 1-4 i tom bur. Och även om dagens match var något tuffare än den igår, så får Sverige sin anda fullpoängaren i rad. Skönt! Underskatta inte motståndaren, men med en vilodag i morgon söndag och sedan Danmark på måndag; borde Tre Kronor kunna räkna med ytterligare en trepoängare. Men osvuret är ju bäst. Hittills är jag i alla fall glad.

 

Men däremot är jag kritisk mot det ”roliga” filmerna inför varje match. Visst man kan presentera lag med humor, men filmerna känns lite ”elaka” i sin sammansättning. Man blandar allmän politisk historia med idrottshistoria på ett sätt som i alla fall jag inte känner mig bekväm med. Eller så är skämten så ”fina” att en äldre akademiker som jag inte ”förstår” dem? De känns åtminstone i mina ögon lite plumpa, vilket drar ner underhållningsvärdet något.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0