På spaning…

Pelle och Vera skiljs i en något spänd stämning.

 

Pelle åker ut till Ivar i receptionen:

-       Hej Pelle vad du ser sammanbiten ut?

-       Hej Ivar! Kan du göra mig en tjänst?

-       Det är därför jag är här…

-       Skulle jag kunna få låna kontoret några minuter?

-       Visst.

Ivar låter blicken fara över entrén innan han lämnar sin post och följer med Pelle till sitt kontor:

-       Behöver du låna telefon?

-       Tror inte det…

-       Som van tjänsteman vet du, det är bara att slå ”nollan” för att komma ut på linjen.

-       Ja tack.

Ivar lämnar honom, medan Pelle fiskar upp sin mobiltelefon och trycker på

kortnummerknappen, på tredje signalen svarar det:

 

-       Anderbergh-Johansson, Gothia Universitet:

-       Hej älskling, det är jag. Stör jag?

-       Hej du, mannen i mitt liv! Önskar jag kunde säga att du aldrig stör, men jag har ett möte om femton minuter…

-       Ursäkta då om jag går rakt på sak.

-       Lyssnar!

-       Har Linda eller Patrik nämnt någonting om en Veronica von Hurtig?

-       Nej, vem skulle det vara?

-       Enligt Vera ett barnbarn till henne. Avslutade nyss ett ganska obehagligt samtal med Vera under vilket hon visade bilder på Veronica som var sammanflätade med bilder på Johnny. Bilder som Vera påstod sig ha hittat hos sin son och svärdotter. Och på något sätt ville hon påskina att denna flicka/unga kvinna och Johnny har inlett ett ”förhållande” och om det nu så är fallet skulle det vara vårt ”fel”…

-       Vad sjutton snackar tanten om och vad har hon med det att göra. Älskling du vet att jag inte kunde komma ifrån i kväll, men jag ska söka Linda på lunchen. Så vitt jag ser på schemat har du ju Johnny idag.

-       Ja!

-       Du kan ju fråga om det ligger något i ryktet – han brukar ju inte vara rädd att svara. Stämmer det, så stämmer det; annars får du väl strunta i tanten. Och visst har jag sett Johnny ute i svängen genom åren, men det är ju inte så jag störtar fram och hälsar eller för bok över hans kvinnoaffärer… Har slagit upp folkbokföringsregistret. Var det Veronica hon hette?

-       Ja.

-       Det finns faktiskt en Veronica här…

-       Lite över tjugo. Barnmorska! Om vi verkligen ska bry oss, så kanske du skulle prata med din syster…

Greta

-       Ja?

-       För hon, barnmorskan alltså, verkar jobba på sjukhuset.

-       Tack.

-       Nej älskling, nu måste jag rusa… hoppas inte ”hurtiga Vera” förstört hela da´n för dig! Puss min älskling…

-       Puss…

Med en rynkigare panna än vanligt, knäpper Pelle bort samtalet…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0