Tack för kaffet!

Nationaldagsfriandet på Krusbäret börjar lida mot sitt slut och gästerna börjar troppa av så smått. Det är faktiskt bara Vera, Holger och Pelle som bildar någon slags eftertrupp. Tillsammans med Ivar och Floria står man och pratar i entréhallen.

 

Pelle tar upp sin mobil för att ringa efter färdtjänst. Ivar frågar vänd mot Vera och Holger:

-       Och hur tar ni er hem?

Vera svarar:

-       Ja, jag har ju i och för sig inte så långt hem, men min sondotter Veronica – hon kastar en dolsk blick åt Pelles håll – kommer och hämtar mig.

Holger fyller i:

-       Och jag tar sällskap med Pelle.

Som just kommit fram till taxiväxeln.

I detsamma svänger en grön nercabbad Volkswagenbubbla upp utanför entrén, ur kliver Johnny ”The Rocker” Johansson och en lång blond tjej som suttit vid ratten. Pelle kopplar bort samtalet utan att bry sig om att det just var någon som svarade i andra änden och Vera utbrister triumferande:

-       Vad var det jag sa!

Johnny och ”Blondie” släntrar in på Krusbäret. Flickan nickar lite obestämt mot ”folksamlingen” och gå fram till Vera i det hon säger:

 

 

-       Hej farmor!

-       Hej kära barn…

Svarar Vera i en både beklagande och beskyddande ton. Johnny slår sig i slang med Pelle:

-       Hej! Har du hunnit beställa bil ännu?

-       De svarade just, men jag blev så häpen när ni två – en nick åt Veronicas håll – dök upp, så jag la på..

-       Bra, för jag tänkte vi kunde ta en promenad?

-       Men Holger då? Vi hade tänkt att samåka…

Här bryter Floria in vänd mot Holger:

-       Dej kan Ivar köra hem, inte samt älskling?

-       Jo, jovisst!

För ett ögonblick ligger det i luften vem som verkligen bestämmer i det förhållandet. Vera rullar mot utgången och Veronica ropar mot Johnny:

-       Jag ringer dig!

Johnny svarar med att höja sin hand till hälsning. Vera rullar bort mot äldreboendet Björkhagen, medan Veronica sätter sig i bilen och följer efter.

 

Ivar som har varit inne i personalutrymmena  och hämtat bilnycklarna kommer tillbaka:

-       Jaha, ska vi åka då Holger?

Han låter lite forcerad i sitt tal, när han och Holger går mot utgången… Det har sin naturliga förklaring. Ivar är inte helt pigg på att lämna Floria ensam med två män som uppenbarligen attraherar yngre kvinnor…

Men Floria hon pratar på:

-       Jaha vad ska ni göra de här lediga dagarna…?

-       Ja, jag jobbar ju. …

Börjar Johnny:

-       Ja, jag och Ivar åker ut till sommarstugan nu direkt efter jobbet, ska bara hem och packa bilen först. Pelle, skulle inte Karl och Greta dit ut över helgerna?

-       Jag tror det.

-       Varför kommer inte du och Annica ut?!

-       Nja, Annica ska jobba.

-       På nationaldagen?

-       Ja hur länge hon är upptagen vet jag inte, men universitetet var tvungen att lägga någon IT-konferens de här dagarna…

-       Jamen, kom du då – eller rättare sagt  - ni två?

Inkluderande Johnny i samtalet, Pelle svarar:

-       Vi får se. Men en trevlig helg önskar vi er!

Johnny nickar instämmande. Man rullar mot utgången, samtidigt som Ivar kommer insvängande framför porten. Man hejar i dörren.

Följande personer i det här inlägget: Pelle Holger Ivar Floria Vera Veronica Johnny Greta Karl och Annica.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0