Kim uppdaterar morbror Pelle

Pelle sitter och lyssnar på nyheterna när det ringer på dörren. Han drar ner ljudet och ber Muhammed gå öppna. Ljudet av nykomlings röst får Pelle att skina upp när hans systerdotter Kim formligen blåser in:

 

-       Hej morbror! Har du varit nere på Krusbäret de senaste dagarna?

-       Hej Kim!

-       Pelle sätter upp handen för att dämpa flickas sprudlande ordflöde, vänd mot Muhammed säger han:

-       Jag vill vara ensam med min systerdotter du kan väl gå ner till din svågers Kebab eller nåt, så ringer jag när jag behöver hjälp.

När dörren stängts efter Pelles personlige assistent tar Kim ny sats:

-       Har du varit nere på Krusbäret de senaste dagarna?

-       Ja, i måndags hurså?

-       Pratade du med Ivar eller Floria då?

-       Mja, vi hejade väl, hurså?

-       Då har du inte hört…

-       Vaddå?

-       Du vet gubben Gottfrid, som bodde granne med mamma och pappa.

-       Ja, var det inte han som dog i höstas?

-       Jo! I helgen kom de nya ägarna ut, berättade mamma.

-       Jaså, hur gick det då?

-       Jo, pappa fick som vanligt spader…

Pelle ler:

-       Det är konstigt Kim,… tycker mig precis ha hört det förut…

-       Ja, inte sant!

-       Hur gick det sen då?

-       Jo bara pappa hade fått sova på saken blev det ju bättre… Men vet du vilka de nya ägarna är?

-       Nej har bara hunnit prata med Greta som hastigast, din mor ville försäkra sig om att jag och Annica tänker komma ut till midsommar.

-       Det gör ni väl?

-       Jag antar det.

-       Det blir inget kul annars…

-       Du har väl din Lasse?

-       Ja, men ändå…

-       Vi får se, men vad var det nu med era nya grannar?

-       Jo det är några som du väl känner rätt väl…

-       Jaså?

-       Chefen på Krusbäret och hans fästmö!

-       Ivar och Floria, nej det har jag inte hört.

-       Ska bli roligt att se pappa och nye grannen uppträda som två ”vandrande pinnar”.

-       Karl lättar väl upp när han vänjer sig vid folk och Ivar är det väl inget fel på. Greta och Floria knöt väl ihop banden ganska snabbt?

-       Dom känner varandra sedan förut.

 

-       Kan väl tänka mig att syrran i sin roll som akutläkare har en del att göra med Gothias olika äldreboenden.

-       Ja, mamma har redan lockat in Floria i midsommarkommittén, det fixade hon under en simtur.

-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0