Such a Night!

Hej Pelle, hur är det?

Jo Linda, den här dagen ska man väl vara dubbelt glad – i alla fall om man har facit – men nog är det ganska rassligt…

 

Hur menar du nu?

Ja, det beror på var du vill börja?

I och för sig får du väl ta det i vilken ordning du vill, men frågar du mig så ta det där med ”dubbelt glad” först?

Dubbelt glad: Först har vi ju ”Kristi himmelfärd” som ju både gjorde lärljungarna förundrade och ledsna, handfalna skulle vi väl säga idag; de visste ju inte helt säkert om  Gud Fader och sonen inom kort skulle styrka dem med ”Den helige ande”.

 

Andra skälet att glädjas är ju mer världsligt om man är norrman eller gläds med dem. Det är ju ”Sjuttonde maj”, Norges nationaldag idag.

Javisst ja, då får vi skänka lite tankar både uppåt och väster ut.

Ja skulle Norge sedan – mot all förmodan – gå och slå ut ryssarna i dagens hockeykvart, får väl norska fans och kommentatorer tokspel…

Men nu pappa får du faktiskt inte vara så altruistisk utan tala om dig själv!

Har haft en förbaskad hostnatt.

Låter inte kul. Hela natten då?

Nej, nog kunde jag somna ungefär som vanligt, någon gång vid 23, men kroppen tyckte jag skulle vakna så där 20 minuter i 5. Mitt uppvaknande brukar ju gå lite stegvis och det brukar vara först mellan 30-60 minuter som hostan sätter in på alvar, men i morse tycke jag nog den kom ganska omgående.

Om mamma har väl inte sovit över i natt?

Nej?

Så hon kunde inte hjälpa dig upp som väl du tycker brukar vara skönt…

Nej! Nu kanske jag är elak mot en gammal trotjänare och älskare av sådana, men jag kände mig som en gammal rasslig Volvo Amazon, som inte får igång motorn på alvar! Skillnaden mellan mig och en gammal Amazon, är ju uppenbar…

Ja, nog vill jag hellre ha dig till extrapappa än en plåtlåda på fyra hjul!

Det var inte så jag menade!

Det fattar jag väl, men jag måste väl få framhålla våran Pelles fördelar jämfört med en gammal bil!!!

Jo, det förstås och de glädjer ett gammalt hjärta.

Men vart var det du ville komma med din liknelse?

Pelle tar fram två bilder på datorn:

 

titta på dessa två, det är en skrotamazon och en mycket välsköt sådan. Om det är exakt samma fordon vet jag inte, men vart jag vill komma är att denna bil är ungefär lika gammal som jag. Och vem är i bäst skick, jag eller den kärleksfullt renoverade bilen?

Jag protesterar ändå! Vill ha vår Pelle sju dar i veckan hur dassig du än känner dig!
Naturligtvis är det både skönt och uppmuntrande att höra… men nog längtar man ibland tillbaka till de sena tonåren, när man mådde ganska bra trots alla hjärtesorger…

Det kan jag förstå, men ska vi ta på dig, gå ut och möta mamma och solen…?

Det låter bra…

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0