Fem monarker...

Detta inlägg skulle kunna gå under mist två kategorier. Både historia och litteratur/böcker, det får gå under ”Boktips”. Nyligen kom författaren och journalisten Herman Lindqvist, en av vår tids mest produktiva populärhistoriker ut med sin senaste bok. Denna gång behandlar Lindqvist ”Solkungen” med Stort S, alltså Ludvig XIV. Jag har inte hunnit läsa boken ännu och vill därför inte ge mig in på någon recension – men hans böcker brukar vara läsvärda, även om man alltid måste ha ett visst mått av kritiskt tänkande när man tampas med historia. Som lyssnare av böcker tycker jag också Lindqvists böcker är intressanta och mycket hörvärda, eftersom han oftast läser in den själv och det gör han bra! Ludvig XIV levnad sträcker sig från 1630-talet till 1710-talet och det var dessa fakta som fick min historiemotor att gå igång. I en recension av ovannämnda bok, nämner recensenten att Sveriges drottning Kristina fladdrar förbi och då tänkte jag automatiskt på vilka regenter stormakten Sverige hade under samma tid. Här följer en lista över dem och förslag på läsvärda biografier. För varje regent kommer jag ange levnadsår, regeringstid:

Ludvig XIV av Frankrike (Lever 1638-1715, kung 1643-1715), Kristina (Lever 1626-1689, drottning av Sverige 1632-1654), Karl X Gustav (Lever 1622-1660, kung 1654-1660) Karl XI (Lever 1655-1697, kung 1660-1697) Karl XII (Lever 1682-1718, kung 1697-1718). Rekommenderad litteratur: Herman Lindqvist ”Ludvig XIV – Solkungen” Peter Englund ”Silvermasken – Drottning Kristina”. Peter Englund ”Den oövervinnerlige – Karl X Gustav”. Göran Rystad ”Karl XI – En biografi”, Bengt Liljegren ”Karl XII – En biografi”. Dessa titlar är titlar utkomna efter år 2000, bör därför inte vara helt omöjliga att få tag på. Titlarna finns även som Ljudböcker i handeln eller på bibliotek.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0