IRPEN, räddade mig från Lars Norén!

De flesta elver som någon gång under perioden 1960-1990 - eller där omkring  gick på Karolinska skolan i Örebro känner förmodligen till IRPEN, lärare i historia och samhällskunskp. Kärt barn har många namn heter det ju. IRPENS initialer blev hans smeknamn.
IRPEN och jag hade ett gott förhållande både under och efter gymnasietiden. Att han räddade livet på mig är kanske för mycket sagt. Men under en dramatisk föreställning på Hjalmar Bergmantratern var han bokstvligt talat beredd att skydda sin före detta elev.
Mycket kan säkert sägas om Hjalmar Bergmanteatern men jag tyckte om dess scen och sluttande salong. Där det fanns plats på främsta raden för rullstolsberoende besökare med sällskap. Man tog bara bort en fåtölj och körde in rullstolen där. Det var mycket praktiskt och det hela blev ju inre sämre av att teatern bara låg fem till tio minuters gångväg hemifrån.
Någon gång på 1980- 1990-talet skulle jag och mina föräldrar gå på en  pjäs av Lars Norén och ni som känner till Noréns pjäser, vet att de både kan vara högljudda och ett våldsamt uttryck på scen. Vi kom dit i lagom tid för att i lugn och ro kunna inta våra platser. Några minuter senare kommer min gymnasielärare med sitt sällskap. Både IRPEN och jag tyckte det var trevligt att helt oväntat träffas. Det gjordes en snabb ommöblerning så jag och han kom att sitta bredvid varandra. En stund senare började föreställning.
"Familjedramat" tog fart och mitt i en våldsam ordväxling hivades rekvisita - i form av möbler över scenen. En stol kom farande genom luften och landade farligt nära scenkanten. Allting var antagligen beräknat, men syftet var ju säkert att publiken skulle reagera. Och reagerade gjorde också min lärare. Han slängde ut vänsterbenet som en handbollsmålvakt, beredd att ta emot stöten av stolen. Nu kom aldrig föremålet längre än till scenkanten, men jag blev både förvånad och tacksam över min lärares snabba reflexräddning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0