Ytterligare ett nytt teknikformat att vänja sig vid…

 

Per-Johan med Daisy Typ...Nåja, nytt och nytt? Men i alla fall. Har idag avslutat genomlyssningen av den intressanta boken ”En av oss? En bok om Fredrik Reinfeldt”. Av Mats Wiklund. Den första ljudbok jag helt och hållet lyssnat mig igenom med hjälp av en s.k. Daisy-spelare. Det som är annorlunda med en Daisy i förhållande till andra cd-format är att tekniken tillåter läsaren att mycket mera precis leta sig fram och tillbaka i den inlästa bokens text. Om man behagar går det också att höja eller sänka hastigheten av boken, vilket kan vara mycket tidsbesparade för oss lyssnare. Då tjocka romaner eller facklitteratur kan ta mellan 15-30 timmar att läsa i realtid.

Vad tyckte jag om boken då? Jo, mycket intressant. Med tanke på att den till stora delar behandlar nutidshistoria som ligger mindre än 5-10 år bort i tiden. Boken behandlar Fredrik Reinfeldts väg till posten som Moderata Samlingspartiets partiordförande och omdaningen av partiet till ”De Nya Moderaterna” och slutar någon gång under 2006, innan valsegern. Är man intresserad av statskunskap, nutidshistoria eller politik, vill jag varmt rekommendera denna bok. Jag tycker också att en av bokens styrkor just är att den är skriven i nära anslutning – tidsmässigt – till själva förloppet.

Kommentar till bilden: I vanlig ordning spelade min vänsterhänthet mig ett spratt. Håller Diasy "upp o ned!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0