Och så har vi melodifestivalen - igen...

Inte mig emot i och för sig även om jag bara är en sporadisk tittare. Konklusionen i följande betraktelse har väl slagit mer insatta personer än mig. Eurovisionsfestivalen startades ju på 1950-talet som en förbrödringstanke av Europa efter andra världskriget. Samtidigt som denna världsdel skulle bli vänner med vandra – innan Berlinmurens fall det som betecknades som Västeuropa – genom EG/EU och ”Eurovision Song Contest” så var tanken med musikevenemanget att deltagande nationer skulle visa upp just sin särart. Redan på 1960- 70-talen hade den kommersiella prägeln satt sin allt tydligare stämpel på tillställningen. Hela min uppväxt har makthavare inom svensk underhållning haft ett ganska kluvet förhållande till den internationella finalen. Tidigare har det hetat: ”Visst vill vi delta – men helst inte vinna…” Anledningen till det senare har väl i mycket hängt ihop med de kostnader som värdlandet drar på sig. Jag är ingen expert på Eurovisionsfestivalens inre liv och organisation. Men tidigare var det så att värdlandet stod för huvudparten av kostnaderna och det kunde/kan bli kännbart om samma nation vinner flera gånger inom en kort period som exempelvis Luxemburg och Irland. Makthavre och inflytelserika personer inom den kommersiella musikbranschen vill ju ha kvar den svenska melodifestivalen som ett bra forum att lansera nya låtar och artister. Samtidigt klagar bl.a. den svenske ”festivalgenralen” över att det har gått så dåligt för våra bidrag i den internationella finalen. Det sägs att svenska folket har ”fel musiksmak” internationellt sett. Någon har varit inne på att vi inte skulle delta i den internationella finalen. Jag anser följande:

1)     Sverige är väl kanske på musikområdet, som inom många andra underhållningsgrenar sport, film, osv. ett litet land. Och vi kan inte trolla fram ett nytt ABBA, Herreys , Carola eller Charlotte (Nilsson) Perrelli varje år.

2)     Just nu verkar ju Melodifestivalen i Sverige med ett antal deltävlingar och final må ganska bra. Så låt oss köra så, så länge och göra ett uppehåll med vårt deltagande i den internationella tävlingen. Musikbranschen vill naturligtvid tjäna pengar, men själv kan jag bara komma på ABBA – och någon till – som har blivit megastora efter att ha vunnit Eurovison Song Contest…



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0