Stänger de sociala myndigheterna in oss handikappade och äldre med flit...?

Vänner på facebook och andra som följer min blogg. Kunde för några veckor sedan läsa om en del väldigt intima bekymmer i min vardag. Tror inte då jag nämnde att jag natten till den 29 januari, råkade bli inlåst  i min egen lägenhet, sedan jag i en nödsituation tvingats larma efter det att min assistent gått av sitt pass. Hemtjänstpersonalen kom och hjälpte mig. När man sedan gick, råkade man låsa lägenhetsdörren så att jag inte kunde öppna med hjälp av min dörröppnare. I mitt fall vill jag genast säga att jag varit i kontakt med ansvariga myndighetspersoner i min kommun som uppmärksammats på vad som inträffade och som nu arbetar för att detta inte ska upprepas.

 

På dagens NA-webb läsr jag om en pensionär med liknande bekymmer i Askersund nu när något nytt datasystem tas i bruk där. För någon vecka sedan hörde jag om en äldre dam någon stans på Sveriges landsbygd där uppdateringen till ny teknik hade inneburit att hennes trygghetslarm slogs ut. I alla de tre fallen, mitt eget och de två övriga, har berörda myndigheter bedyrat att man ska se över system och rutiner. Jag är inte ute för att hänga ut enskilda personer. Det är bra att ”myndigheter” får sig en tankeställer och förhoppningsvis tar lärdom av det inträffade. Men varje sådant här fall är ett fall för mycket. Jag hoppas att myndigheter och företag har lämpliga referensgrupper av olika slag, som får ha synpunkter vid alla sådana här viktiga förändringar? Om inte. Skaffa er det!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0