suck! Denna "underbara" färdtjänst

Och så har vi kommit till ännu ett ”roligt kapitel”, i äldre och s.k. handikappades vardag, färdtjänsten! Meningen var att jag skulle delta i ett möte i dag som anordnas av intresseföreningen ”Alla Tillsammans” förenigen har bjudit in företrädare för Länstrafiken till en diskussion om hur färdtjänsten ”fungerar” och vad som kan göras åt de uppenbara brister som finns. Detta ämne är på intet sätt nytt för mig, tyvärr…  Det finns naturligtvis ett antal synpunkter som är gemensamma för alla som utnyttjar s.k. kollektivtrafik. Man förväntar sig att de håller de utlovade tiderna. Anpassar körsättet efter just då rådande trafikförhållanden, så man som passagerare känner sig trygg och att chaufförerna har ett trevligt och korrekt uppförande. I sin yrkesroll är de sin arbetsgivares ansikte utåt, mot allmänheten. Detta är viktigt att tänka på och kanske ännu viktigare om företaget som chauffören arbetar för, utför arbetet på entreprenad åt någon annan uppdragsgivare.

Sedan kommer jag till de förhållanden som är specifika för oss färdtjänstberoende. Då tillkommer det att chaufförerna inte bara ska uppträda korrekt mot oss utan också mot vara assistenter/ledsagare. På senare år har jag allt oftare upplevt grova brister i förarnas uppträdande. Jag har noterat dessa brister men har svårt att uttala mig om felet beror på pressat arbetsschema, bristande utbildning eller helt enkelt enskilda personers brist på vanligt hyfs.

Lika viktigt är att man får ett bra och korrekt bemötande av beställningscentralens personal. När man åker färdtjänst måste man ju ringa och förbeställa dessa resor, då är det viktig att man blir väl bemött. Jag förstår att beställningspersonalen kan ha en stressig arbetssituation. Får man ett bra bemötande så får de ett bra bemötande i gengäld. Sedan är det ju mycket väsentligt att de tider man beställt hålls så bra som möjligt. Så man slipper stå och undra och ringa upp på nytt. Ett något lägre tempo i kontakten med beställningspersonalen kräver kanske fler anställda, men det skulle förmodligen också medföra färre misstag och därmed minskad irritation för alla parter.

Jag vet att länstrafiken sedan ett antal upphandlingsomgångar tillbaka valt bussar som kan sänkas för att underlätta i och urstigning för gående passagerare. Man har då också valt rullstolramper till dessa bussar istället för hissplattor. Som van färdtjänstanvändare – haft färdtjänst sedan slutet av 1960-talet – förespråkar jag hiss/lyftplatta – där så är möjligt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0