Ett samhälle på lika villkor...

För en tid sedan gjorde jag ett inlägg på facebookgruppen: "Enkelt avhjälpta hinder i Örebro";s logg. Inlägget handlade bl.a. om kunders/patienters möjlighet att betala sina besök på "Centrum För Hjälpmedel" med betalkort? Fick då också ett svar som gick ut på att patientbesöken var för få för att Örebro läns landsting skulle anse det vara värt att utrusta kassan för kundmottagning med kortläsare. Jag är absolut inte ute för att "hänga budbäraren". Däremot köper jag inte förklaringen. Det är ju viktigt för politiker och beslutsfattare att alla ska kunna ta del av det goda i ett samhälle. Samtidigt poängterar man vikten av att sträva mot ett kontantlöst samhälle, denna ambition är lovärd, den ställer jag också upp på. Men jag blir milt uttryckt förbaskad när det visar sig att "handikappade" inte i samma utsträckning omfattas av dessa fina ambitioner. Jag kan förstå  att det kan handla om olika tidsperspektiv i en omställning - jag hoppas att det i grunden är så i det här fallet. För en så stor organisation som landstinget borde en kortläsare mer eller mindre och dylikt inte vara någon match när man ändå håller på med upphandlingar titt som tätt. Om ni - beslutsfattare på olika nivåer - inte upptäckt det tidigare, handikappade och pensionärer agerar allt oftare som de flesta andra, i det här fallet använder oss av kontokort. Glöm inte bort slagorden från valet 2010: "Alla ska med.."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0