Fy fan! ... för glappande brandvarnare...

Käre hyresvärd, grannar och medmänniskor. Jag tycker också det är bra och att man ska ha brandvarnare ... när de fungerar...! För när de börjar ge upp p.g,a. dåligt fungerande batteri eller andra tekniska orsaker är det ett helvete. Under de snart 25 år som jag bott i min nuvarande lägenhet, har jag alltid haft brandvarnare, först bekostad av mig själv och senare av hyresvärden. Som sagt de är bra så  länge de fungerar, men inte sen...  Jag brukar ha oturen att de börjar krångla nattetid, eller så är det bara så att det är då de hörs eftersom det är tyst i huset. Nu kanske någon säger:
- Varför går du inte upp och plockar ner apparaten tills du hinner få den fixad?
Det är bara det käre läsare att du i så fall missat det fundamentala - mitt handikapp hindrar mig att vidta en sådan enkel åtgärd... Då kommer väl nästa "smarta" fråga:
- Har du inte assistenter?
- Jo, men inte alla dygnets timmar och framför allt inte när jag sover.
Om nu läsaren tycker sig vara insatt i den s.k. kommunala hemtjänsten, ger sig han/hon inte så lätt:
- Jaha, men har inte kommunen någon jourhavande personal, som du kan tillkalla?
- Jo, men de har geografiskt sett så stora ansvarsområden nattetid att det kan ta timmar innan de dyker upp. Dessutom är en glappande  brandvarnare - förutsatt att det inte brinner ganska lågt prioriterat i förhållande till fallolyckor och liknande ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0