En Pelle Permo: Definition av handikapp...


Vänner jag vet inte om ni upplevt samma fenomen? Men inte nog med att man som individ ska dras med humhumskapet hela livet. När man som represent för ett specifikt handikapp... Oj, förlåt! Som en vän konstaterade för en tid sedan. Nu för tiden är vi inte handikappade! Hade inte ni heller upptäckt det? Nej men vad skönt, då är jag inte ensam. Nä, vi är funktiomshindrade! Det är ju en stor skillnad. Tänkte inte på det... Personlig assistans behöver jag lika fullt. Och när jag åker omkring där i min lilla vagn... Förlåt nu var jag där igen... Vagn heter det ju inte heller! Var det rullstol hm... Eller var det Permobil? Ja, jag har ju bara gått på universitet i min ungdom, så jag vet ju inte... Och hur är det nu? Jag som måste sitta i mitt fordon hela dagarna för att kunna ta mig fram, är jag: Rullstolbunden, är jag rullstolsburen, eller är jag rullstolsberoende? Visst är det klurigt det här med definitioner? Och det värsta av allt, trots att det är jag som "ÄR" det här, äger jag inte tolkningsföreträdet. Då och då ber företrädare för det ena eller andra att jag i min egenskap av funktionhindrad aka komma ut och berätta om mig och mitt liv. Och det gör jag gärna, gärnare nu än förr - sä länge sammanhanget passar... Men då gäller det att du läst på den officiella (av samhället godkända) terminologin, annars riskerar du att bli "rättad" av nägon beskäffdig ähörare. En gång för mångs är sedan blev jag inbjuden att delta i ett samtal om funktionshinder. Glad i hågen kom jag till sammankomsten och började lägga ut texten. Vid något tillfälle under sagda samtal definierade jag mig själv som rullstolsbunden (för det hade jag fått lära mig i skolan). Personligen var jag så van vid den definitionen, så jag tyckte det var helt naturligt, men nejdå och den som rättade mig var definitivt inte rullstolsburen... Det tog lång tid för mig att anpassa min vokabulär, ser mig fortfarande mer som rullstolsbunden än "buren" Rullstolsburen är vem som helst så fort man sätter sig i en rullstol oavsett om du i nästa sekund reser dig och går... Även om jag personligen inte får dessa associationerna  förstår jag vad de som vänder sig mot uttrycket "rullstolsbunden" menar, men som sagt då tycker jag att rullstolsburen på sitt sätt skickar lika felaktiga signaler. Mitt förslag "rullstolsberoende" är kanske inte heller klockrent, men det beskriver i varje fall det faktiska förhållandet.
Själv heter jag Pelle Permo och är rörelsehindrad sedan födseln!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0