Tintin a´la Spielberg...

Jodå jag var iväg på den nya Tintin-filmen. Och såg man den med öppna ögon, så var den bra. Hörde en radio recension av den senare på kvällen, som inte var så nådig. Som Tintin-fan var jag väl lite frågande inför det hela när projektet blev känt, men jag blev positivt överraskad. Jag visste att den nu föreliggande filmens manus bygger på tre historier i Hergés samlingar: ”Enhörningens hemlighet” ”Rackham den Rödes skatt” och ”Krabban med guldklorna”.  De första Tintinalbummen dök upp på 1930-40-tal och den nu aktuella filmen får väl ses som en sentida tolkning. Jag har hört någon filmmakare säga – och kanske är det fler – att filmer som bygger på böcker ändå ska ses som ett konstnärligt verk i sig. detta uttalande kan säkert stötas och blötas ”To the end of time”. Men med den utgångspunkten gillade jag filmen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0