Velnissar eller "dubbla budskap"?

Har just sett Tvärsnytt och trots att detta gäller Västerås och inte Örebro, blir jag mäkta upprörd. Enligt nyheterna planerar "Västmanlands Lokaltrafik" "VL" att höja biljettpriset på lokaltrafiken i Västmanland för dem som löser biljett ombord på bussarna och betalar med kreditkort. Enligt interjuad chaufför tar hanteringen för lång tid, vilket leder till att de anställda på "VL" får skäll av andra missnöda resenärer. Har ni inte kortläsare med chp alternatuvt pinkod eller vad? Här försöker först olika samhällsorgan hjälpa oss att ställa om och uppmuntra oss till att bli ett kontantlöst samhälle, för att öka allas personliga trygghet. När man väl har ställt om så ska medborgarna eventuellt straffas för att man lyder "sina föräldrar!" Västmanland skärp er och Örebro följ inte efter! Mitt rörelsehinder gör visserligen att jag - rent tekniskt - inte tar stadsbussarna när jag är ute och åker, utan anlitar färdtjänsten. Men i alla fall i vår stad jämställs färdtjänstbussarna med lokaltrafik. På grund av en miss - har det sagts mig - i gällande upphandling kan färdtjänstresenärer inte åka kontantfritt, något som ska åtgärdas i nästa upphandling. Om det nu skulle vidtagas liknande åtgärder i Örebro län i syfte att försöka begränsa kortanvändningen vid resesor med lokaltrafiken, befarar jag att detta "spiler över" på oss färdtjänstanvändare så att det även i fortsättningen är kontanter som gäller!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0