Kanin på tapeten igen…

Den 14 juli 2011 skrev jag om en statsvandrig jag och en vän hade gjort genom delar av Open Art 2011. Givetvis kunde jag inte låta bli att hälsa på vår gigantsiska kanin som blivit detta års Open Arts stora dragplåster, vare sig det var tänkt så eller inte. Samtidigt som detta enorma gosedjur gett avtryck och genklang åt hembygden världen över har den delat örebroarna i åtminstone ett för- och ett emotläger. Jag tillhör tveklöst förespråkarna. Konstutställningen Open Art är – så vitt jag kunnat förstå – tänkt som en tidsbegränsad företeelse, men under sommarens gång har röster i debatten höjts för att något eller några installationer skulle få vara kvar. Och den Gula Kaninen har tveklöst avgått med segern. Debattens vågor om detta djurs fortsatta existens i statsmiljön har gått höga. Så här i elfte timmen (utställningen avslutas i helgen) har en grupp på facebook ” Vi som vill att den stora gula kaninen blir kvar i Örebro på något sätt. dragits igång, får väl ser hur det lyckas…

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0