Musikaliska gudar…

Jag tror mig ha förstått att dessa personer var för sig och i par skulle slå ifrån sig epitet musikaliska gudar. Men lika väl son dessa världsberömda låtskrivarpar hade sina musikaliska husgudar när de var unga får de stå ut med att sedan de på olika sätt erövrat den musikaliska scenen vara husgudar för sina fans oavsett om vi är 10, 20, 50 60 år, eller där över. Jag talar förstås om John Lennon/Paul McCartney, respektive Benny Andersson/Björn Ulvaeus. Dessa har hängt med mig innan jag fyllt de 10. John Lennon blev ju tragiskt – och så vitt jag förstår – helt oprovocerat mördad för över tretio år sedan. Var han skulle befunnit sig musikaliskt i dag vet ingen. Björn Ulvaeus lade väl ner sitt offentliga spelande efter ABBA-tiden men fortsätter producera verk efter verk i kulisserna tilllsammans med vännen och kompanjonen Benny Andersson. Paul McCartney och Benny Andersson kan tack och lov inte låta bli att framträda, framförande gamla och nya verk. Det har sagts om  John Lennon att hans karakteristiska röst tränger igenom det mesta och etsar sig fast, det kan nog stämma. Men med dagens bild och ljudteknik slås jag av hur Benny Anderssons och Paul McCartneys går igenom inte bara till publiken på plats utan också tv-publiken. Visst jag inser att detta ingår i jobbet som artist, men jag tror mig aldrig ha sett dessa två oengagerade på scenen…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0