Detta är min upplevelse…

Linda Pelle

Jag vet att extra sköljning med flor har förespråkats av tandvården så länge jag kan minnas. Och förebyggande tandvård är ungefär som förebyggande friskvård. Har man som handikappad bra tänder, då ska man använda flor för att inte få dåliga. Har man dåliga tänder ska man använda flor för att inte få sämre. Och det skulle väl fungera med florsköljning om inte eftersmaken var så erbarmligt dålig. Det smakar väl inte så mycket säger ni, tillräckligt för att ge mig en dålig smak i munnen. Dessutom är flor och magbrok ingen rolig kombination. Jag vet att man ska hålla det i munnen, skölja runt och spotta ut, men har man en neurologisk skada av min typ, går en del av floret ”fel” väg, det vill säga jag sväljer även om man inte ska göra så. Nej, jag har aldrig upplevt att det är skadligt – men rolig är det inte. Det gick väl an i plugget, när man sköljde en gång i veckan eller något i den stilen, men varje dag som nu är på bjudet på Krusbäret, är inget roligt.

-       Flortabletter då?

-       Ja, då är florblandning ifrån flaska en bättre lösning för mig. De gånger jag har testat flortabletter har jag mått illa, eftersom man ska ta så många.

-       Många?

-       Ja, fyra till sex per dag enligt de rekommendationer jag har fått! Efter två mår inte min mage bra…

-       Oj!

-       Ja, det kan man säga… Den dåliga eftersmaken gör också att man sätter i sig sötsaker så fort man kan!

-       Ja, men då gör väl floret ingen, eller i alla fall betydligt mindre nytta?

-       Just precis – i alla fall om man får tro vetenskapen – så då är man väl tillbaka på status quo.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0