Morgonen efter – dagen före:

Pelle Permo i samspråk med Floria Emalj:

 

Men vad var det som hände?

Vaddå?

Ja, jag hann ju inte hit igår; bl.a. för att jag och min assistent fick köa så länge på apoteket.

Ja?

Nejmen kom igen nu Floria. Jag ringde Vera von Hurtig. Hon var inte alls sitt positiva jag. Mycket fåordig, blev nästan lite bitsk när jag undrade hur det var fatt? Mumlade bara något om ”hon där uppe!”

Ja, jag var ju inte med från början. Vet inte hur mycket du vet om Oskar och Holger?

Var det inte något om att  den ene fick följa den andre till sjukhus…

Holger skulle ju ner till hjälpmedelscentralen för att justera något på sin rollator. Gösta kom till ”Krusbäret” i går just som Vera och Ivar undrade var du och Oskar höll hus. Att du skulle ut på stan visste väl Vera.

Ja!

När Gösta klev in på ”Krusbäret” i går var han – enligt Ivar – lite fnissig…

Fnissig, vad var det den här gången då?

Han hade just pratat med Oskar i telefon. Oskar satt på akuten och väntade på att få sin fot undersökt.

Va!

En befarad stukning som han i så fall behövde åtgärdad. I väntan på dig, Oskar och Holger tog Vera och Gösta sig en fika.


Vera har dykt upp och blandar sig i samtalet:

Ja, och precis som vi slagit oss till ro, kommer Petterssonskan instolpande!

Fru Petronella Pettersson kom med färdtjänst en stund efter Gösta Kvist.

Vad ville hon då?

Ha lite sällskap enligt Floria, samtidigt som hon berättade om att hon startat en syjunta.

Jamen det låter väl trevligt?

”Hum!” säger Vera:

Ja, jag vet att du har blandade känslor, men vem säger att du behöver vara med?

Vera rullar vidare utan att svara.

Floria återtar:

Det är nog där skon klämmer. Dels att Vera grämer sig över att inte kommit på detta själv, dels att Gösta tydligen har fått en ny trevlig grannfru Signe Svensson i sin trappuppgång, som börjat umgås med Petronella.

Och?

Ja, jag vill ju inte vara en sladdertacka, men Vera är väl lite orolig för konkurens från det hållet visavi Gösta.

Jag förstår… Har du träffat den här Signe Svensson?

Här kommer de ju! God förmiddag mina damer. Får jag presentera:

Signe Svensson och Petronella Pettwesson. Detta är Per-Erik Palmgren, eller "Pelle Permo", som han kallar sig bland vännerna.

Goddag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0