En andra chans

Så heter en tv-serie som började sändes i SVT den 11 augusti 2011. Den handlar om fyra yngre människor i åldern 20-35 år, två kvinnor och två män som har det gemensamt att det råkat ut för olyckor som gjort dem mer eller mindre förlamade. De har fått skador vid respektive olycka som medfört olika grader av handikapp.

Jag vill inte på detta stadium ge någon djupare recension av denna programserie, men kan ändå inte låta bli att lufta mina åsikter. En sak vill jag ska vara helt klar för läsaren. Ett handikapp – hur det än uppkommer – är absolut inget jag önskar någon medmänniska, har levt med mitt hela livet så jag vet nog vad jag talar om. Var och en av dessa fyra människor har sin egen historia och sin egen kamp, hur mycket de än lyckas träna upp sig. Jag blir bara så trött på den journalistiska ”hjältevinkeln” som ligger som en underton. Jag är inte sur för att det inte gjorts något tv-program om mig, men jag blir trött på att det allt som oftast låter som en världskatastrof att hamna i rullstol. Och jag får för mig att medmänniskor som får ett handikapp av typen ryggmärgsskada eller kotpelarskada  - efter den akuta livskris man naturligtvis genomgår – har det betydligt enklare med hur deras medmänniskor ser på dem än vad som kan vara fallet med oss cp-skadade. Nu kan man väl säkert tycka ”Surgubbe – titta inte på det om du tar så illa vid dig!” Då kan jag bara säga att tanken faktiskt har slagit mig både en och två gånger, därför ser jag medvetet programmet i SVT-PLAY – för att kunna pausa om jag så behöver. Men samtidigt är chansen rätt stor att detta blir en tv-snackis, och då känns det som lite av en allmänbildningsbrist att inte ha sett den. Utan att ha läst någon direkt programinformation, utgår jag ifrån att serien vänder sig till alla, men kanske ändå främst till personer i liknande situationer.


Kommentarer
Postat av: Linda Åkesson

Jag tycker inte det verkar som om programmet är någon vidare snackis ännu iaf. Det har ju bara gått tre avsnitt dock, men jag googlade på det och då hittade jag bara din blogg (har inte gogglat igenom alla sidor...).



Jag har själv en cp-skada och visst, jag skäms inte för det. Men jag är inte stolt över att ha det heller. Men jag vill MÅ BRA, och för att göra det anser jag mig behöva träna min kropp och se till att hålla mig smal. Jag vet att många med funktionsnedsättningar är anti denna typ av program. Och det sorgliaste är tycker att det är de med de svåraste funktionsnedsättningarna, de som inte tränar och har assistans. Så jag har en liten teori om att de kanske känner sig hotade av människor som lyckas.



Vi som har haft våra skador ända sedan födseln och inte vet något annat liv har ingenting att jämföra med, så vi kan aldrig föreställa oss hur det är att gå från helt normalt rörlig till att bli förlamad.

2011-08-27 @ 17:04:09
URL: http://lindlife.blogspot.com
Postat av: Per-Johan Ingberg

Hej Linda,

Tack för att du reagerade på mitt inlägg. Som jag skriver är ju "hjältevinkeln" en av de saker jag reagerat på. Jag går inte heller omkring och "tycker synd" om mig själv, det är livet för kort för. Hur man väljer att ställa sig till egenträning - om man som vi är cp-skadade - är ju vars och ens ensak. Men just det här hur man väljer "representanter" för handikappgrupper väcker ibland lite frågetecken hos mig. Det är bra att man gör såna här program, bara inte detta blir "normalsamhällets" alibi, i stil med "Nu har vi gjort vårt".

2011-08-27 @ 23:54:37
URL: http://www,sirgeorgewinston.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0