Puh, alla dessa "telefonförsäljare" - hoppa över mig!

Alla "Telefonförsäljare" ni är ett förbaskat släkte! Förstå mig rätt, ni är säkert trevliga som privatpersoner. Men jag tycker inte om er som yrkesgrupp. Det  är medvetet jag har satt citattecken runt telefonförsäljare, för i detta inlägg inkluderar jag telefonförsäljare, marknadsundersökare SCB;are osv, osv... Den engelsk-amerikanska benämningen "Telemarketing" är nog mer heltäckande. Och alla snälla omtänksamma medmänniskor... jag vet att det finns NIX-register, har nog varit ansluten till det i bortåt 20 år! Men för det första finns det en hel radda undantag, som innebär att telemarketingbranschen får höra av sig ändå. För det andra har jag bekanta som jobbat som försäljare inom den här branschen och enligt mina källor så är det inte helt ovanligt apropå "NIX" att försäljarna får instruktioner att inte låsas om "NIX" så länge den uppringde inte påpekar det själv. För det tredje, har jag inget emot de flesta försäljarnas sätt. De är oftast vänliga och glada. Men strategin som telefonfolket använder sig av nu för tiden, är att prata: fort, vänligt och intensivt, den uppringde har knappt en chans att göra sin stämma hörd, än mindre om man nu - mot all förmoden - skulle vara intresserad, ställa relevanta frågor som kan vara viktiga för konsumenten  att få svar på. Eter det att jag nu fått ur mig min åsikt om telefonreklam, vill jag understryka Jag är absolut inte emot reklam som fenomen och metod men som så många saker här i livet Det finns bra och dåliga sätt att göra reklam på och som konsument anser jag detta vara ett dåligt och otrevligt sätt. Dessutom har det ju under de senaste åren framkommit en rad exempel på att telefonförsäljarna "på golvet" själva kan arbeta under usla villkor!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0