Ny säsong av ”SKAVLAN”

Fredagen den 16 september 2011 var det nypremiär av den skandinaviska talkshowen ”SKAVLAN”. Har nu sett premiärprogrammet via SVT PLAY. Alla som har sett det vet att det hade tre huvudämnen. Alkoholproblem, skilsmässoproblematik och sommarens terrordåd i Norge och hur man ska kunna ge förövaren en rättgång som anstår en demokrati och demokratisk rättstat.  Som vanligt var det ett intressant innehåll med intressanta gäster. Även om jag inte är den som gör ”High five” så fort Skavlan är på tv. Benny Andersson lätt lugnt bilden av sig själv som en hel ylleylle-kille krackelera en smula genom att berätta om sina alkoholproblem tidigare i livet, något som sonen Ludvig också haft. Detta var en nyhet för mig, men förminskar inte Benny Anderssons bidrag till underhållningsvärlden. Möjligen bevisar det bara att det är väldigt svårt – ja nästan omöjligt – att hålla sig i den absoluta underhållningstoppen, utan att betala någon form av mäskligt pris. Min andra reflektion efter programmet, är att de politiska idealister som dagarna efter terrordåden i Oslo trodde sig kunna knuffa ut gärningsmannen ur sitt medvetande genom att icke nämna honom vid namn, fick helt fel. Min kunskap/erfarenhet av historien säger mig att det sistnämnda förhållningssättet antagligen bara leder till att Breivik blir martyr, om inte nu – så i framriden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0